Ekopak header

onze groei

Januari

Nieuw jaar, nieuw fietsseizoen
Ekopak is opnieuw de trotse shirtsponsor van de wielerploeg Soudal Quick-Step en de vrouwenploeg AG Insurance Soudal (beide bijgenaamd “The Wolfpack”). Met deze sponsoring willen we wereldwijd naamsbekendheid opbouwen. Deze samenwerking helpt ons ook om bewustzijn te creëren over het belang van water. Sport is een belangrijk aspect bij Ekopak en wordt sterk aangemoedigd door ons E-team (zo noemen we de medewerkers van Ekopak). In 2023 hebben we bovendien het Sportlabel gekregen van Sport Vlaanderen.

Februari

Inkooporder van NX Filtration
Ekopak zal een waterbehandelingsinstallatie leveren voor de nieuwe fabriek van NX Filtration in Hengelo, Nederland. NX Filtration is een wereldwijde leverancier van baanbrekende directe nanofiltratie (dNF) membraantechnologie voor zuiver water. Deze nieuwe samenwerking is een belangrijke stap in het realiseren van Ekopaks langetermijn ambities in het niet-WaaS-segment.

Juli

Ekopak Frankrijk groeit met eerste grote WaaS-project
Ekopak Frankrijk haalt haar eerste grote WaaS-project binnen bij ­TotalEnergies in Grandpuits, Frankrijk. Ekopak zal de klant voor een contractperiode van 15 jaar volledig ontzorgen op het gebied van waterrecycling. Daarnaast zijn er verschillende andere grote projecten in Frankrijk getekend, wat maakt dat Ekopak Frankrijk goed op de kaart is gezet.

Augustus

Start bouw nieuw hoofdkantoor in Deinze, België
De ruwbouw van het nieuwe ­hoofdkantoor is begonnen. Het gebouw zal Ekopaks visie op duurzaamheid illustreren. Het zal dan ook volledig zelfvoorzienend zijn op het gebied van water- en energieverbruik. Dit gebouw zal onze toekomstige groei ondersteunen. Als alles volgens plan loopt verwelkomen we je graag begin 2025 in ons nieuwe gebouw.

Overname Global Water & Energy (GWE)
Ekopak neemt Global Water & Energy (GWE) over, een particuliere onderneming met hoofdkantoor in Brugge, België en vestigingen in Europa, Zuidoost-Azië en Noord-Amerika. Het bedrijf is een expert in oplossingen voor industriële afvalwaterbehandeling, waterhergebruik en de productie van groene energie. Ekopak is nu een full solution partner en wereldwijde speler in waterhergebruik. Dit partnerschap stelt Ekopak en GWE in staat om aan de behoeften van de industrie te voldoen en ons doel na te streven om naar 100% circulair watergebruik te gaan. Als gevolg hiervan positioneert Ekopak zich nu als een verantwoordelijke en duurzame leverancier van bedrijfskritisch industrieel proceswater voor haar klanten wereldwijd.

Opening van de productie installatie voor ultrazuiver proceswater bij Vynova

Vlaams minister Demir opent officieel de nieuwe state-of-the-art deminwaterfabriek van chemiebedrijf Vynova in Tessenderlo, België. De nieuwe installatie zal geen grondwater meer verbruiken. Dankzij deze installatie op basis van membraantechnologie kunnen we de ecologische voetafdruk van Vynova verkleinen en bijdragen aan de verwezenlijking van de duurzaamheidsdoelstellingen van het bedrijf.

Ambassadeur Bedrijvig West-Vlaanderen
Ekopak is verkozen tot de allereerste Ambassadeur van Bedrijvig West-Vlaanderen, georganiseerd door de Belgische regionale krant ‘Krant van West-Vlaanderen’. Dit is een erkenning voor de toewijding en het harde werk van elk individu binnen onze organisatie.

December

Oprichting van WaaS Asia
Ekopak bouwt verder aan ­internationale expansie en lanceert WaaS Asia door de oprichting van een nieuwe joint venture. ­Water-as-a-Service Asia is opgericht in samenwerking met Vyncke NV en de heer Saku Rantanen. WaaS Asia wil tegemoetkomen aan de stijgende vraag naar duurzame oplossingen voor waterhergebruik in Zuidoost-Azië en India.